Geplaatst in Dagelijkse leven, Spoor, Vakantie

Logica volgens NS-International

nightjet blogpost over ervaringen met nightjet reizen

Al jaren maken S. en ik voor de vakantie naar het buitenland als het maar enigszins kan gebruik van de trein.

Ook naar de Alpen gaan we altijd met de trein. Tot deze zomer met de dagtrein, maar aangezien de nachttrein weer is teruggekeerd, zijn we deze zomer voor het eerst met de nachttrein gegaan. Dat is ons goed bevallen, dus ook voor onze volgende vakantie is onze keus weer op de slaaptrein, oftewel de Nightjet, gevallen.

Websites

Normaal gesproken boek ik mijn internationale tickets altijd via de site van de DB (Duitse Spoorwegen) of de OBB (Oostenrijkse Spoorwegen). De site van de DB is niet alleen een hele overzichtelijke en qua keus uitgebreide website, er is ook een Nederlandstalige versie van hun site. Ook de website van de OBB is erg gemakkelijk in gebruik.

Voor dit jaar had ik echter het voornemen om het nu eens via NS-International te proberen. Had, want na een totaal gebrek aan klantvriendelijkheid, ga ik toch maar weer via de OBB boeken.

Waarom?

Toen ik een tijdje geleden op de NS-International site keek, viel me op dat er daar na 26 mei geen Nightjettreinen meer zichtbaar waren in de dienstregeling. Contact met ze opgenomen en ze gaven als reden dat die pas vanaf 180 dagen van tevoren op de website zichtbaar zouden komen en ook dat het kwam door de nieuwe dienstregeling die pas vanaf 11 december zou ingaan.

Qua boeken logisch want die termijn van 180 dagen is voor vrijwel alle internationale tickets van toepassing, maar qua dienstregeling opmerkelijk aangezien bij de OBB de dienregeling al wel gewoon zichtbaar was, met waarschuwingen dat een en ander pas vanaf 11 december definitief was. Maar oke, het kan nog.

Zondag 11 december

Het is zondag 11 december, ik had een verloren uurtje niets te doen, dus ik keek weer even op de NS-international website om te kijken of het nu wel zichtbaar was, maar nee hoor. Weer contact opgenomen over het waarom, en toen gaven ze via de chat opeens doodleuk een heel andere reden.

Klantonvriendelijkheid in het kwadraat

Omdat er allerlei tarieven waren, zou het te complex zijn voor klanten en daarom zijn die tickets alleen nog maar telefonisch te boeken.

Wel een heel apart argument en totaal niet meer van deze tijd. Laat mensen zelf beslissen of het ze lukt het ticket te boeken dat ze willen en geef dan de mogelijkheid voor telefonische hulp voor die mensen die ondersteuning nodig hebben.  

Op hun manier zorg je alleen maar voor onnodige wachtrijen want het overgrote deel is heel goed in staat zelf te boeken, met als gevolg dat mensen die wel ondersteuning nodig hebben, nu onnodig lang moeten wachten.

En of het nog niet genoeg is werpen ze bij de NS doodleuk nog een blokkade op om een Nightjettrein via hen te boeken, want…. ze laten de Nightjettreinen in de zomerperiode gewoon niet meer zien in hun dienstregeling. Je moet dus volgens hun logica zelf maar te weten komen via andere websites dat er nachttreinen rijden en dan vervolgens de moeite nemen daarna weer de NS-International te bellen, tijdenlang in de wachtrij te staan  om vervolgens te vragen of je alsjeblieft via hen mag boeken… Om het nog aparter te maken staan na 12 september de Nightjettreinen wel weer gewoon in hun dienstregeling..

Bij de OBB schatten ze de boekingsvaardigheden van hun klanten gelukkig wel normaal in, want daar kun je gewoon zelf kiezen of je online of telefonisch wilt boeken.

Duurder

Trouwens wel jammer dat net als alle andere prijzen, ook de prijzen van de Nightjettickets heel stevig zijn gestegen, met meer dan 20%.

Auteur:

contentpublicist, vrijdenker, veggie, positieve realist, blogger, stadsmens maar verslaafd aan de bergen, dromer, Rotterdam, Houten ·

Wil je reageren? Dat kan hier.

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.