Begrijpelijke teksten schrijven doe je zo

briefEen voor iedereen begrijpelijke tekst voor een brief, mail of website schrijven; welk bedrijf/organisatie worstelt daar niet mee?  Onlangs las ik weer een bericht dat een organisatie erkende dat de mails die ze stuurden eigenlijk totaal niet leesbaar waren voor grote groepen mensen. En natuurlijk werd er ook aangekondigd dat ze zouden gaan werken aan een actieplan om daar verbetering in aan te brengen. Hoeveel actieplannen er inmiddels geschreven zijn weet ik niet, maar concrete acties blijven vaak achter.

Goed bezig

Er zijn natuurlijk zat bedrijven en organisaties die al jaren serieus werk maken van begrijpelijke communicatie. Een bedrijf dat wat mij betreft al jarenlang goed bezig is op dat vlak is Aegon. Jaren geleden viel het me al hoe duidelijk hun algemene voorwaarden waren en onlangs viel mijn oog op een brief  die we van Aegon kregen over onze hypotheek.  Duidelijker dan dit kan een brief volgens mij niet zijn:

Hypotheekbrief Aegon

brief Aegon

Een meer dan duidelijke brief waarin alles staat wat er moet staan, in  voor iedereen begrijpelijke taal. Een schoolvoorbeeld voor heel veel andere bedrijven en organisaties.

Een ander mooi voorbeeld is de gemeente Utrecht, daar hebben ze 60 schrijfcoaches in dienst om ambtenaren te helpen duidelijke taal te schrijven. Met succes want ze zijn onlangs uitgeroepen tot ‘beste aanjager van direct duidelijke overheidstaal 2019’.

Wie volgt?

Er zullen vast nog veel meer bedrijven zijn die duidelijke teksten gebruiken. Welke bedrijven/organisatie springen er wat jou betreft uit qua begrijpelijke taal of juist onbegrijpelijke taal?

22 reacties Voeg uw reactie toe

  1. girls-things schreef:

    Duidelijke teksten maken is zeker lastig. Bij ons op school is een duidelijke brief naar ouders soms al een opgave haha.

    Geliked door 1 persoon

  2. Rory Blokzijl schreef:

    Wat een goede, duidelijke en heldere brief! Tenminste niet wollig en ongrijpbaar. Ik ben zelf nog steeds enorm onder de indruk van een organisatie als (destijds) de Postbank. Groot en log zou je denken. Maar toen mijn Oma (in Nederland) overleed en ik in Indonesië zat, werd ik niet alleen heel goed geholpen, maar was men ook heel menselijk. Door mij te condoleren en door invoelend te zijn voelde ik mij echt gezien. Heel empatisch van deze medewerker(s). Ik heb de brief nog steeds. Ik was er echt door geraakt. Wellicht iets anders dan wat je bedoelt. Maar dit valt voor mij wel in dezelfde categorie.

    Geliked door 1 persoon

  3. Wij zijn op het werk een paar jaar geleden ook begonnen aan een project om brieven, voorwaarden e.d. in een meer begrijpelijke taal te schrijven. Dat is best nog wel lastig, omdat het dan al vaak kinderlijk overkomt, maar inmiddels krijgen we gelukkig veel minder vragen over dat dingen niet duidelijk zijn, dus we zijn op de goede weg.

    Geliked door 1 persoon

  4. bookstamel schreef:

    Een goede duidelijke brief schrijven is een kunst op zich. Wel fijn dat ze daar nu hun best voor gaan doen

    Geliked door 1 persoon

  5. Victor schreef:

    Handige blog, lekker kort. En teksten schrijven: simpel is het moeilijkst:-)

    Like

  6. Anvanassche schreef:

    Telenet in België. Communiceren echt to the point!

    Like

  7. Ja veel instanties schrijven zakelijk en wollig. Hoe moeilijker de woorden des te minder ze zelf begrijpen. Vooral juristen en verzekeraars schrijven niet duidelijk. Ik heb bij veel zakelijke bedrijven gewerkt en voor mij was het juist de kunst om in Jip en Janneke begrijpbare taal schrijven. Met eigen content schrijven probeer ik hier ook rekening mee te houden. Ik denk dat met de nieuwe generatie de schrijfcultuur ook wel zal veranderen. Zij communiceren weer anders. Kijk maar naar brieven uit de jaren 80 en nu, daar zit ook al verschil in.

    Like

  8. Alexandra schreef:

    Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om een brief op B1 niveau te schrijven zonder dat het belerend overkomt. Zelfs een cursus voor gevolgd. Maar het niet doen heeft hetzelfde effect als ingewikkelde brieven schrijven. De boodschap komt niet over. Ik denk dat dit geldt voor iedere schrijver, waar dan ook.

    Like

  9. stefanie schreef:

    Goed voorbeeld, ik kreeg laatst ook een brief waarvan ik dacht waar hebben ze het over? Het is ook niet blijven hangen van welke bedrijf het nou kwam

    Geliked door 1 persoon

  10. Amy schreef:

    In principe heeft ieder bedrijf hiermee te maken, zou ik haast willen zeggen. Het is goed om na te denken over hoe je communiceert op een manier die voor de meeste mensen goed te begrijpen is, maar tegelijkertijd moet het niet tot verarming van de taal gaan leiden. Voor veel verzekeraars en pensioenverzekeraars is er nog werk te doen op dit vlak.

    Geliked door 1 persoon

  11. Nicole Orriëns schreef:

    Ik houd van duidelijke en begrijpelijke taal. Volgens mij is het knapper om in Jip en Janneke taal te schrijven dan je te verbergen achter moeilijke woorden!

    Ik vind de nieuwe look van je blog erg mooi en leuker dan de vorige!

    Geliked door 1 persoon

  12. feliceveenman schreef:

    leuk voorbeeld, want je hebt gelijk de meeste van dit soort brieven moet je twee keer lezen.( en ik verdenk ze ervan dat dat ook de bedoeling is…

    Like

  13. Krystle/Batboy schreef:

    Nou, ik woon in Duitsland en ik vind de meeste brieven ontzettend onduidelijk. Vaak lees ik het ook helemaal verkeerd en begrijp er niet veel van hahaha.

    Geliked door 1 persoon

  14. racheltjuh schreef:

    ik heb hier eerlijk gezegd nog niet mee te maken gehad. hier word alles door onze boekhouder, administratie en PA gedaan.
    en leuk je nieuwe layout henk!

    Geliked door 1 persoon

  15. Onduidelijk was bij een verzekering, ik kreeg een brief over orthodontie en dat dit hetzelfde bleef als het jaar daar voor, maar heb de brief twee keer moeten lezen voor ik begreep wat ze bedoelden. Je snapt niet dat ze dit niet meer in leken taal schrijven.

    Geliked door 1 persoon

Wil je reageren? Dat kan hier.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.