Geplaatst in Dagelijkse leven, Klanten???

Begrijpelijke teksten schrijven doe je zo

briefEen voor iedereen begrijpelijke tekst voor een brief, mail of website schrijven; welk bedrijf/organisatie worstelt daar niet mee?  Onlangs las ik weer een bericht dat een organisatie erkende dat de mails die ze stuurden eigenlijk totaal niet leesbaar waren voor grote groepen mensen. En natuurlijk werd er ook aangekondigd dat ze zouden gaan werken aan een actieplan om daar verbetering in aan te brengen. Hoeveel actieplannen er inmiddels geschreven zijn weet ik niet, maar concrete acties blijven vaak achter.

Goed bezig

Er zijn natuurlijk zat bedrijven en organisaties die al jaren serieus werk maken van begrijpelijke communicatie. Een bedrijf dat wat mij betreft al jarenlang goed bezig is op dat vlak is Aegon. Jaren geleden viel het me al hoe duidelijk hun algemene voorwaarden waren en onlangs viel mijn oog op een brief  die we van Aegon kregen over onze hypotheek.  Duidelijker dan dit kan een brief volgens mij niet zijn:

Hypotheekbrief Aegon

brief Aegon

Een meer dan duidelijke brief waarin alles staat wat er moet staan, in  voor iedereen begrijpelijke taal. Een schoolvoorbeeld voor heel veel andere bedrijven en organisaties.

Een ander mooi voorbeeld is de gemeente Utrecht, daar hebben ze 60 schrijfcoaches in dienst om ambtenaren te helpen duidelijke taal te schrijven. Met succes want ze zijn onlangs uitgeroepen tot ‘beste aanjager van direct duidelijke overheidstaal 2019’.

Wie volgt?

Er zullen vast nog veel meer bedrijven zijn die duidelijke teksten gebruiken. Welke bedrijven/organisatie springen er wat jou betreft uit qua begrijpelijke taal of juist onbegrijpelijke taal?

Auteur:

contentpublicist, vrijdenker, veggie, positieve realist, blogger, stadsmens maar verslaafd aan de bergen, dromer, Rotterdam, Houten ·

22 gedachten over “Begrijpelijke teksten schrijven doe je zo

  1. ik ben een fan van duidelijke teksten, en haak altijd enorm af op van dat onbegrijpelijke taalgebruik. Ik heb altijd het idee dat het rookgordijn is om de eigen onwetendheid te verdoezelen. Volgens mij is het moeilijker om iets in Jip en Janneke taal te schrijven dan met allerlei ronkende moeilijke woorden.

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik heb niet 1,2,3 een bedrijf waarvan ik zeg ja die schrijven begrijpelijk maar wie heel onbegrijpelijk schrijft is pensioen Allianz. De post maak ik open en gaat gelijk op een stapel. En 1 x per zoveel maanden vraag ik het bij de adviseur na.

    Geliked door 1 persoon

  3. Ik denk dat heel veel grote bedrijven echt werken aan hun duidelijke communicatie. De Belgische bank KBC toont hoe het niet moet, soms krijg ik brieven van hen die ik drie keer moet lezen vooraleer ik hun opzet begrijp…

    Geliked door 1 persoon

    1. Terwijl het voor zo’n bank ook alleen maar goed is als ze een duidelijke communicatie hebben. Dat scheelt heel veel vragen bij de klantenservice en dergelijke, en dus weer lagere kosten. veel bedrijven denken nog vanuit zichzelf, wat zij willen melden, terwijl ze veel meer moeten denken wat hun klanten willen weten, en op welke manier.

      Geliked door 1 persoon

  4. Een goed voorbeeld! Ik heb het zelf als ondernemer vaak te druk en niets is zo vermoeiend als alles opnieuw te moeten lezen omdat een brief zo onduidelijk geformuleerd is.

    Geliked door 1 persoon

Wil je reageren? Dat kan hier.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.