Wie kent het niet; je belt met een klantenservice en komt terecht in een keuzemenu. Geen van de genoemde keuzes sluit aan bij jouw probleem, dus je kiest hetgeen er het dichtst bij in de buurt komt.
Nadat je dat het gedaan hoor je dat er nog 15 wachtenden voor je zijn, en vervolgens vergooi je weer een half uur van je leven met nutteloos wachten.
Ik verbind u door
Als je na eindeloos gewacht te hebben eindelijk wordt geholpen, zegt de helpdeskmedewerk(st)er dat je toch bij een andere college terecht moet en dat je wordt doorverbonden. Dat doorverbinden blijkt dan een erg moeilijke handeling te zijn want vervolgens wordt de verbinding verbroken en kun je weer van voor af aan beginnen.
Zo ongeveer verliep mijn vorige contact met een klantenservice.
Toen ik deze week de klantenservice van Telfort moest hebben in verband met een niet werkende tv-ontvanger, stelde ik me in op weer zo’n dergelijk tijdverdrijf.
0900-nummer
Maar toen ik het 0900 nummer van Telfort wilde bellen kreeg ik de melding dat dat nummer niet toegankelijk was voor mijn telefoon… Na wat gevloek ging ik op de site van Telfort maar op zoek naar de mogelijkheid om 0900-nummers te deblokkeren.
Chatfunctie
Ik kon het niet direct vinden, maar ik zag wel de mogelijkheid om via een chatfunctie contact te krijgen met Telfort, en bovendien dat er een medewerker direct beschikbaar was.
Meteen maar via de chat dus mijn verzoek gedaan om het 0900-nummer van Telfort te deblokkeren aangezien ik de servicedesk van Telfort wilde bellen. Kwam niet in me op om via de chat meteen mijn probleem met de tv-ontvanger voor te leggen omdat ik er eigenlijk van uit ging dat die chat alleen voor simpele zaken bestemd was.
Maar tot mijn positieve verrassing vroeg de Telfortmedewerkster meteen of zij mij wellicht kon helpen. Ik legde mijn probleem voor en ze gaf meteen aan dat ze diezelfde dag nog een nieuwe ontvanger zou opsturen.
Bovendien gaf ze aan dat ze zag dat ik nog een oud glasvezelabonnement had, en dat er een abonnement was dat sneller, stabieler, en bovendien ook nog voordeliger was.
Omdat ik van nature nogal wantrouwend ben richting dat soort ‘nu nog beter/sneller/voordeliger aanbiedingen’ in verband met de welbekende adder onder het gras, vroeg ik flink door naar de voorwaarden, actieprijs en de uiteindelijke prijs na de actieperiode, maar op alles had ze een voor mij positief antwoord.
Positief verrassen
Dus waar ik me had ingesteld op minstens een half uur eindeloos wachten en allerlei doorverbindingen, had ik nu niet alleen binnen 5 minuten antwoord op mijn vraag maar ook nog eens een voor mij voordeliger contract. Dus zo kan het ook!
Ik vind chatfuncties altijd super handig!
LikeLike
Ik hou niet van telefoneren, vooral als het moet wachten. Gelukkig kan tegenwoordig andere manieren : WA, Chatbots, email, SMS dan kies ik liever deze manieren
https://dhini.nl
LikeLike
Om die reden stuur ik tegenwoorsig maar altijd een chatbericht als die functie er is..
LikeLike
De eerste keer stond ik er ook weigerachtig tegenover, maar nu vind ik het de gemakkelijkste manier!
LikeLike
Fijn dat er ook nog bedrijven zijn die klanten wel op de juiste manier helpen.
LikeLike
Zoiets doet me altijd denken aan Alice in Wonderland: ‘Down the rabbit hole’. Van het ene probleem komt het andere probleem en voor je het weet ben je uren verder. Maar fijn dat dit nu eens een keer meeviel : )
LikeLike
Zo fijn! En eerlijk gezegd herken ik je frustratie en de daarop volgende automatische reactie om een tikje wantrouwig en eigenlijk bevooroordeeld een (chat)gesprek in te gaan. Maar soms, als je wat meer open staat (of het is gewoon geluk hebben) wordt het vertrouwen in de mensheid – ok, dit klinkt wat zwaar – hersteld. Dit soort momenten herken ik ook. Wat fijn dat je zo goed geholpen bent. Zo kan het inderdaad ook.
LikeLike
Wat leuk dat je een positieve review schrijft! Meestal schrijven mensen dat soort dingen alleen als ze een negatieve ervaring hebben. Dit mag ook weleens gezegd worden 😉
LikeLike
Ik ben ook fan van die chatbots want dat gaat meestal heel snel en efficient!
LikeLike
Oh heerlijk dit! Het kan dus wel, klantvriendelijk en menselijk : )
LikeLike
Ja, het wachten aan de telefoon kan verschrikkelijk zijn… en dan soms nog verschillende keren doorsturen… Op mails kan het soms lang duren vooraleer je antwoord hebt, dus het chatten draagt ook mijn voorkeur
LikeLike
Hier ook een fan van chatbots! Gaat vaak veel sneller en is zo makkelijk.
LikeLike
Ze kunnen allemaal een puntje zuigen aan de webcare van Bol.com! Die chatbot lost al zo ontzettend veel op, dat bellen haast nooit meer nodig is!
LikeLike
Meerdere diensten bieden tegenwoordig het chatten aan. Het is pakken makkelijker want als je aan de lijn moet wachten tot je doorverbonden wordt, kan het héél lang duren soms.
LikeLike
Fijn hè! Ik maak ook gebruik van chats tegenwoordig. Veel makkelijker 🙂 scheelt ook flink wat kosten. Super dat ze zo vriendelijk zijn ook!
LikeGeliked door 1 persoon
Dat is fijn! Ik vind chatfuncties altijd super handig!
LikeLike