Tenzij je de afgelopen dagen onder een steen hebt geleefd of internet/mail compleet hebt afgezworen kon je er de afgelopen dagen onmogelijk aan ontkomen; de AVG oftewel de ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’.
Hoeveel mails ik er de afgelopen dagen over heb ontvangen weet ik niet; ik ben na een stuk of tien van die mails de tel kwijt geraakt, maar als het er dertig zijn geweest ben ik denk ik nog redelijk voorzichtig met mijn schatting.
Wat ik boeiend vond aan al die mails was dat je duidelijk kon zien welke bedrijven/organisaties het als een verplichting zagen, en welke bedrijven het als een kans zagen.
Moetje of kans?
De eerste groep leverde mails op van: ‘update privacyvoorwaarden’ of ‘AVG en privacyprotocol’. Ansich niets mis mee, maar dat het ook een stuk origineler kon, bewezen talrijke andere bedrijven/organisaties. Die grepen die verplichting aan om creatief uit te pakken, met als resultaat mails met titels als:
- ’Je hoort niets meer van ons’,
- ‘Het waren onvergetelijke jaren’,
- ‘Dit is de belangrijkste e-mail die we je ooit gestuurd hebben’
- ‘Dit was het dan’
- ‘ We nemen nu echt afscheid’
- ‘ Olifantengeheugen? Ontdek waarvoor wij bepaalde persoonsgegevens opslaan‘
- ‘Ben je ons zat’
- ‘Weer een nieuwsbrief minder?’
Gemiste kans
Bedrijven die van die fantasieloze mails stuurden hebben wat mij betreft een kans gemist. Ik merkte aan mezelf dat ik bij een origineel ingestoken mail veel eerder geneigd was om aan te vinken of ik die nieuwsbrief nog wilde, of om zelfs mijn gegevens te updaten, dan bij die standaardmails. En dat zal bij heel veel mensen het geval zijn geweest.
Wat ik goed vind aan het hele ‘AVG-circus’ is dat ik door die wet, en de acties die bedrijven/organisaties moesten uitvoeren rondom hun nieuwsbrieven, ik nogmaals met mijn neus op de feiten werd gedrukt hoeveel bedrijven eigenlijk gegevens van me hebben.
Wake up call
En voor bedrijven en organisaties ook een mooie wake up call voor wat betreft het besef van op hoeveel plaatsen ze persoonsgegevens hebben en hoe ze daar mee om gaan en om moeten gaan.
Ik vind het goed dat deze wetgeving er is, maar ik vind ook dat ze soms wel een beetje door draaien..
LikeLike
Zoals hierboven gezegd, het is goed dat het er is maar ze kunnen ook een beetje doordraven. En ik denk dat er niemand is die het echt leest
LikeLike
Ik denk dat het goed is dat de AVG er is, maar het leidt ook tot een heleboel flauwekul. Zoals bloggers die uitgebreide privacyverklaringen moeten schrijven (ik ook) die volgens mij echt geen hond leest.
LikeLike
ja, duidelijk geval van theoretische mensen die onvoldoende oog hebben voor de praktijk en dus zoiets verplicht stellen. Positieve is wel dat er extra aandacht is voor privacy en beveiliging. Zelfde heb je met die cookiemeldingen
LikeLike