Hoog Catharijne; jarenlang was het een bouwval, daarna jarenlang een bouwput, en nu zie je langzamerhand steeds meer van het ‘nieuwe’ Hoog Catharijne daaruit tevoorschijn komen.
Bollendak
Steeds meer winkels die de deuren openen, en ook de omgeving krijgt steeds meer vorm, met de oplevering vorige week van het bollendak tussen station Utrecht CS en Hoog Catharijne als laatste ‘hoogtepunt’. Een paar dagen ben ik er nu onderdoor gelopen van en naar mijn werk, en ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik er nu echt van moet vinden.
Puur als los bouwwerk vind ik het best geslaagd, maar functioneel heb ik zo mijn twijfels. Doordat het zo hoog hangt heeft het totaal geen functie als regenscherm. Er hoeft bij regen maar een zuchtje wind te staan en je wordt overal drijfnat.
Ik mis ook een beetje de samenhang met de omgeving. Het stationsplein is nog lang niet af, kan best dat als alles is opgeleverd het een heel ander verhaal is en het dak wel degelijk de omgeving blijkt te versterken, maar op dit moment heb ik het gevoel dat het daar maar een beetje staat te staan. Je hebt Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en dat dak.
Hoog Catharijne
Die gemengde gevoelens heb ik eigenlijk bij heel Hoog Catharijne. Het ziet er best mooi uit, veel lichter dan de donkere bunker die het jarenlang was, maar als je kijkt naar de winkels die er zijn dan bestaat het voor het overgrote deel uit winkels die iets verderop in de binnenstad ook al aanwezig zijn. Nog een Starbucks, nog een Manfield, nog een Zara, We, Douglas, Rituals etc.
Allemaal winkels die een paar honderd meter verderop in de binnenstad ook aanwezig zijn. En of de 85e gepimpte fastfoodtent nou echt een versterking is…
In de binnenstad zitten die winkels gemixed met andere, niet ketenwinkels, maar in Hoog Catharijne zijn het vrijwel alleen maar ketenfilialen. Gevolg is volgens mij dat de speciaal winkels in de binnenstad het steeds meer van de Utrechters zelf moeten hebben omdat toeristen niet verder komen dan Hoog Catharijne.
Voor de eigenaar van Hoog Catharijne positief, maar voor de leefbaarheid van de binnenstad lijkt me dat een verkeerde ontwikkeling, zeker als over een jaar of wat de het economisch weer wat minder gaat.