Online bestellen; ik maak er vaak gebruik van. De witte en bruine busjes stoppen dan ook regelmatig voor onze deur. Maar service schijnt voor veel bezorgdiensten een onbekend fenomeen te zijn.
Een tijd geleden presteerde DGO express het al om een besteld tuinschilderij doodleuk in de voortuin te dumpen, en deze week merkte ik dat het qua service bij UPS en DPD niet heel veel beter is.
Van beiden lag er afgelopen week een briefje op de mat dat ze tevergeefs langs waren geweest voor een pakje, en dat ik daarom mijn pakjes nu maar moest ophalen in een afhaalpunt ergens in het centrum van Houten. Bij de een was dat een boekwinkel en bij de ander een telefoonwinkel.
Tuurlijk, Houten is bepaald niet de grootste stad van Nederland, maar toch; zo blijft er van het gemak van thuiswinkelen weinig over. Als ik voor gemak kies, dan wil ik ook gemak, en niet zelf alsnog naar een winkel moeten om het op te halen. Waarom het pakje niet bij de buren afgeven (zijn altijd wel buren thuis) of de mogelijkheid bieden om alsnog een nieuw bezorgmoment te kiezen?
Of nog simpeler, al bij het bestellen de mogelijkheid bieden om het gewenste bezorgmoment aan te geven. Bij onder andere Coolblue kan dat al. Gemak dient de mens, en bovendien levert het alleen maar voordelen op. Als klant kun je zelf het meest geschikte bezorgmoment kiezen, en als bezorgdienst kun je veel efficiënter werken, aangezien ze nu in meer dan de helft van de tijd ergens voor niets aanbellen. Lijkt me niet echt een verrassing dat er miljoenen mensen werken en je daar dus voor niets aanbelt.
Niet overal is het wat bezorgen betreft een zooitje; bij Postnl hebben ze het een stuk beter geregeld. Zij komen het pakket vaak ’s avonds afleveren, en mocht dat een keer niet zo zijn, dan leveren ze het vrijwel altijd wel bij buren af, of krijg je de mogelijkheid om online aan te geven wanneer je het pakje bezorgd wil hebben. En voor een pakje van bol.com dat via PostNL werd bezorgd, kreeg ik zelfs een herinnerings-sms’je dat het pakket op dat en dat tijdstip zou worden bezorgd.
Maar toch, wellicht zijn schoorsteenpieten zo’n gek idee nog niet. Dan beschilder je ze met het logo van Postnl, UPS, DPD en dergelijke. Ben je meteen van de pietendiscussie af.