Wie volgt

blogvolgtHet kan verkeren; nog niet eens zo heel lang geleden waren veel gemeenten de filialen van winkelketens liever kwijt dan rijk; ze zorgden voor een eentonig winkelaanbod terwijl het toverwoord variatie was. En nu?

Nu houden ze hun hart vast als ze horen dat er weer een winkelketen omgevallen is. Nog meer leegstand in hun gemeente, hoe moeten ze dat nou weer oplossen?

Nu er zoveel ketens zijn omgevallen merkt vrijwel iedereen er wat van. Zelf kwam ik ook  wel eens bij een paar van de ketens die nu zijn omgevallen.

V&D

Bij de V&D kwam ik elke dag wel. Zeker niet om er elke dag iets te kopen, maar het was, met de huidige verbouwingschaos in het centrumgebied van Utrecht, de ideale afsnijroute tussen mijn werk en station Utrecht CS. Maar los daarvan kwam ik er ook geregeld om er wat te kopen. Vooral voor overhemden was het mijn vaste adres aangezien ze daarin een meer dan uitgebreide keus hadden qua merken.

Manfield

Bij de Manfield kwam ik ook wel, maar aan schoenenwinkels is ook nu nog, geen gebrek, dus daar merk ik niet heel veel van.

Perry Sport

Wat ik wel jammer vindt is dat nu ook Perry Sport is omgevallen. Verrast dat me? Aan de ene kant wel omdat ik dacht dat het best goed ging met die keten, maar aan de andere kant ook weer niet want ik kwam er zelf eigenlijk steeds minder.

Waarom? Perry Sport profileerde zich jarenlang als outdoorzaak, en ik kwam er vaak. Minstens een week of vier per jaar was ik wel onderweg met een of andere trektocht, en ja, daardoor had ik dus ook de nodige spullen nodig. Perry Sport was daarom een zaak waar ik vaak even binnenstapte, net als de winkels van Bever.

Omdat de Bever qua prijsstelling een stuk hoger lag, doordat ze eigenlijk alleen maar a-merken verkochten, was de Perry sport voor veel spullen een meer dan goed alternatief. Ze hadden een vrij diep assortiment; dus zowel de nodige merken als ook per merk veel afwisseling, zodat er voldoende keus was en je niet de keuze had uit slechts 2 types.

Jarenlang ging dat goed maar meer en meer kwam daar verandering in. De outdoorafdeling werd steeds meer ingekrompen, in plaats daarvan probeerden ze van allerlei trends in sportland iets mee te pikken. Met als gevolg dat het steeds meer vlees noch vis werd.

Voor wat betreft outdoor werd het aantal merken steeds minder en ook het assortiment werd steeds schraler. Ze hadden steeds minder producten die je lokten om bij de Perry Sport binnen te stappen. Steeds meer middle of the road spullen die je bij willekeurig welke andere zaak ook zo kon kopen.

Natuurlijk zullen er allerlei redenen zijn, maar als je als zaak je niet kunt onderscheiden dan maak je het jezelf wel heel moeilijk, met uiteindelijk een faillissement als gevolg.

Doorstart

Nu maar hopen dat er een bedrijf is dat voor een doorstart kan zorgen. Als ze zich dan durven toeleggen op een paar sporten en zich daar dan door middel van een uitgebreid assortiment onderscheiden dan geef ik ze een goede kans om een succesvolle doorstart te maken.

Wil je reageren? Dat kan hier.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.