Verkeersregelaar, je zal het maar zijn…

verkeersregelaarJe hebt van die beroepen waarvan je je afvraagt waarom iemand daar vrijwillig in werkzaam is. Verkeersregelaar is er zo een.

Wie haalt het in zijn hoofd om vrijwillig een baan als verkeersregelaar te nemen? Volgens mij moet je wel een heel erg masochistische inslag hebben om dat vrijwillig te doen. Zo van ’tot vanavond schat, ik ga me fijn weer eens een hele dag laten uitschelden, bespugen en misschien krijg ik als ik bof ook nog wel een flinke dreun tegen mijn harses’ . Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat vrijwillig doet.

Hoe ik daar zo op kom?

Ik werk in het centrum van Utrecht en dat het daar al jaren een bende is door allerlei opgebroken wegen etc in verband met die werkzaamheden rondom Hoog Catharijne, is geen nieuws.

Wegen zijn volledig opgebroken en waar ze dat niet zijn worden ze zo’n beetje om de week weer dusdanig onduidelijk gewijzigd dat je minstens een week nodig hebt om aan de nieuwe situatie te wennen. Om dat een beetje in goede banen te leiden, hebben ze bedacht om daar verkeersregelaars voor in te zetten. Een onbegonnen taak, want de fietsers in Utrecht zijn volgens mij met afstand de meest asociale fietsers van Nederland. Zodra ze ook maar een stukje lege ruimte zien eigenen ze zich dat toe, en wie het lef heeft als voetganger dat zelfde territorium te betreden moet zelf maar zien hoe die daar levend uitkomt.

Tot voor kort was de weg voor ons kantoor nog zo’n beetje de enige weg die nog niet was opengebroken, maar daar komt binnenkort verandering in. Voor minstens een half jaar gaat ook die weg volledig op de schop.

Stap op/stap af

Om de mensen daar alvast aan te laten wennen heeft iemand het lumineuze idee gehad om daar nu al verkeersregelaars neer te zetten die fietsers opdragen om af te stappen en 75 meter verderop weer op te stappen.

En dus zie je op verschillende punten op straat van die mannen in fel geel/oranje pakken staan. Zodra ze een fietser signaleren zie je ze al druk gebaren dat die fietsers moeten afstappen en die 75 meter te voet moeten afleggen.

Een hele kleine minderheid luistert daarnaar en stapt braaf af om die 75 meter inderdaad met de fiets aan de hand af te leggen. Veruit het grootste deel van de fietsers nemen die regelaar echter totaal niet serieus.

In het gunstigste geval stappen ze even af zodra die verkeersregelaar in zicht komt, maar springen ze, zodra ze hem gepasseerd zijn weer doodleuk op hun fiets, om datzelfde geintje aan het einde van de straat, waar ook die regelaars staan te herhalen.

Ik heb het echter ook al meerdere keren meegemaakt dat zo’n regelaar iemand sommeerde om af te stappen en vervolgens het volledige arsenaal aan ziektes en andere verwensingen naar zijn hoofd kreeg. En toen ik vanmiddag in de pauze even de stad in ging kreeg er eentje zelfs een mislukte vuistslag en vervolgens een rochel in zijn nek.

Idee

Wellicht een idee om de verantwoordelijken voor die puinhoop aan wegopbrekingen in Utrecht eens een weekje te laten meedraaien als regelaar?

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Remi schreef:

    Mijn vrouw is fulltime verkeersregelaar en zelf ben ik dat parttime bij Traffic Support.
    Wij vinden het nog steeds leuk en afwisselend werk.
    Soms heb je een aantal dagen hetzelfde project, soms heb je twee projecten op één dag.
    Wij werken door heel Nederland en staan bij evenementen, infraklussen (wegwerkzaamheden), maar ook bij bijvoorbeeld uitval van de treinen om de bussen te begeleiden.

    De meeste klussen zijn leuk met soms een toppertje zoals buurtbewoners die spontaan een kop koffie brengen of mijn vrouwelijke collega’s een schoon toilet aanbieden.
    Soms heb je minder leuke klussen met veel agressie.
    Door de vele afwisseling en een goed en gezellig collegiaal team op de werkvloer tot het kantoorpersoneel (wat ook allemaal gecertificeerd is en in noodgevallen op de straat staan) blijft het over het algemeen een leuke baan

    Like

    1. hphofman schreef:

      Mooi om te lezen! In hoeverre zijn die agressieve reacties ( vandaag vlak voor mijn werk ook weer een scooterrijder die gewoon doorrijdt, waarbij de verkeersregelaar opzij moet springen) een uitzondering bij jullie? Is de utrechtse situatie een uitzondering en valt het landelijk wel mee?

      Like

      1. Remi schreef:

        Heel verschillend, maar tweewielers en luisteren zijn twee hele verschillende dingen

        Like

  2. hphofman schreef:

    Ze worden ook betaald, maar ik zou, ook al worden ze betaald, me niet de hele dag als een soort van schietschijf laten gebruiken.

    Like

  3. Annamarie schreef:

    Ik ging er toch vanuit dat deze verkeersregelaars betaald worden. En dat alleen bij evenementen wel vrijwilligers worden gevraagd. Maar het zou mijn beroep ook niet zijn. Groetjes Annamarie

    Like

Wil je reageren? Dat kan hier.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.