Wachtwoordergernissen: my name is…

wachtwoordTelfort, Caiway, Eneco, Aegon, en KPN; zomaar wat bedrijven waar ik klant van ben.

Nu ik midden in mijn verhuizing zit, moet ik onder andere deze bedrijven een adreswijziging sturen (en kan ik meteen overbodige verzekeringen/abonnementen etc opzeggen).

Naarmate ik daar actiever mee bezig ging liep ik hoe langer hoe meer tegen een grote ergernis aan: de wirwar aan inlognamen en wachtwoorden.

 ‘mijn…’

Ansich handig dat vrijwel alle bedrijven en organisaties allemaal een eigen ‘mijn telfort/kpn etc’ omgeving hebben op hun website waar je zelf je gegevens kunt beheren, alleen…. ik word gestoord van al die verschillende inlognamen/wachtwoorden. Op de meeste ‘mijn…’omgevingen kom je hoogsten een keer per jaar, waardoor, als je er na tijden weer eens moet zijn, totaal geen idee meer hebt van wat je inlog en wachtwoord ook al weer was.

Inlog/wachtwoord

Overal dezelfde inlog/wachtwoord nemen is a niet veilig en b niet eens mogelijk want bij bedrijf a is je e-mailadres je inlognaam, bij bedrijf b is dat weer je voor+ achternaam, en bij bedrijf c kun je weer zelf je inlognaam kiezen.

Bij het wachtwoord weer hetzelfde liedje: bij de één krijg je een wachtwoord, bij de ander mag je die zelf maken, maar… bij het ene bedrijf moet dat wachtwoord 10 posities zijn, bij de ander weer 12 of 8 of 14, met letters, zonder letters, met leestekens, zonder wel/geen hoofdletters en nog veel meer.  Kan dat nou niet eens een keer anders??

Ei van Columbus

De oplossing lijkt me niet zo moeilijk: geef mensen een plek waar ze hun gegevens opslaan en beheren. Dat kunnen mensen dan beveiligen met hun DigiD. Vervolgens beslis je zelf welke bedrijven toegang krijgen tot die gegevens.

Je geeft dan bedrijven dan als het ware een abonnement op die gegevens. Zodra je dan een bepaald gegeven wijzigt doordat je gaat verhuizen ofzo krijgen die bedrijven een melding van die wijziging. Het mes snijdt dan aan twee kanten; je hoeft als burger dan niet meer tig inlognamen en wachtwoorden te onthouden, en bedrijven hebben up-to-date gegevens van hun klanten, en hebben dus geen vervuilde gegevensbestanden meer. Bovendien ben jezelf baas over die gegevens en beslis je dus wie wel/geen toegankrijgt tot die gegevens

Als er een schaap over de dam is…

Ik weet dat er al een aantal initiatieven op dit gebied zijn; Qiy is er daar één van; maar wanneer komt er nu eens een breed gedragen initiatief op dit gebied? Zou heel veel ergernissen schelen, tevreden consumenten opleveren, en bedrijven zijn dan af van de stortvloed aan ‘vergeten wachtwoordmails’.

Benieuwd hoe lang we nog moeten wachten op zoiets.

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Jeffrey schreef:

    Qiy was inderdaad het eerste waar ik aan dacht toen ik de eerste alinea las..

    Like

Laat een reactie achter op Jeffrey Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.