Conversatie, conversatie en nog eens conversatie

conversatieNa vorige week het Social Media congres #smc12 in Amsterdam te hebben bezocht was het gisteren Spant in Bussum the place to be voor het praktijkcongres Interne Communicatie oftewel #congresic.

Ik was benieuwd naar de overeenkomsten/verschillen tussen de beiden congressen, helemaal omdat de laatste spreker van #smc12, Steven van Belleghem, en het onderwerp waar hij het toen over had: (the) conversation (company), eigenlijk de rode draad was voor #congresic.

Hoe betrek je je hele bedrijf, en ja ook je klanten bij jouw merk, jouw bedrijf? Door te converseren, op alle mogelijke manieren. Draag actief uit wie je bent en waar je voor staat.

Drie dingen die heel duidelijk opvielen:

  • Bij #smc12 had rond de 85 % van de aanwezigen een tablet, en presentaties waren een dag later via een link beschikbaar. Bij #congresic had hoogstens 5% een tablet, en kregen we bij ontvangst meteen een lijvig boekwerk met daarin de sheets van de presentaties van het hele congres.
  • Bij #smc12 was de teneur dat social media een gegeven was, terwijl bij #congresic relatief veel bezoekers aangaven dat bij hen social media helemaal nog niet zo ingeburgerd was.
  • Vlamingen hebben een gave voor wat betreft boeiend presenteren. Bij #smc12 (Steven van Belleghem) en bij #congresic (Guido Thys) en ook al bij vorige congressen waren Vlamingen de slotsprekers, en stuk voor stuk wisten ze een van begin tot eind boeiende presentatie te geven.

Met Jort Kelder als scherpe dagvoorzitter en gedurende de hele dag 10 presentaties/brainstormsessies werd er een goed beeld geschetst van wat er momenteel op het vlak van interne communicatie allemaal speelt. Presentaties waren een goede mix van theorie en praktijk. Hoe moet je bepaalde processen aanpakken en hoe werkt dat in de praktijk. En zoals ik al in de titel zei: conversatie, conversatie en nog eens conversatie.

Goed voorbeeld daarvan zijn interne waarden. Bij een mini enquete in de zaal werd duidelijk dat vrijwel niemand vond dat de interne waarden volledig waren doorgevoerd binnen de eigen organisatie. Etos liet zien hoe zij dat heel actief aanpakten: geen van bovenaf opgelegde kreten waar iedereen zich maar aan te houden heeft, maar heel actief iedereen, zowel management, winkelmedewerkers als magazijnmedewerkers er voortdurend bij betrekken.

Andere voorbeeld daarvan was DSM. daar zijn ze sinds een jaar of twee  heel actief bezig met de onderlinge conversatie op gang te brengen. Mooi resultaat daarvan was toen vorig jaar het toen nog Tweede Kamerlid Nicolai daar als nieuwe directeur aantrad, hij eerst met allerlei mensen binnen DSM ging praten: 40 van die één op één gesprekken heeft hij gevoerd, met DSM’ers uit alle geledingen, om zodoende te ervaren wat DSM is, hoe DSM’ers tegen hun bedrijf aankijken. Ook hebben ze bijvoorbeeld de vestigingsmanagers van hun 14 Nederlandse vestigingen met elkaar in gesprek laten gaan; probeer niet steeds zelf het wiel uit te vinden maar maak gebruik van de kennis binnen het bedrijf.

Storytelling

Een manier om je medewerkers (maar ook je klanten) duidelijk te maken waar je organisatie mee bezig is storytelling: door verhalen zichtbaar maken waar je als organisatie mee bezig bent, en zodoende heel concreet aan alle medewerkers laten zien waar ze het voor doen. Op het eerste gezicht is dat bij bijvoorbeeld Unicef, met projecten over de hele wereld, makkelijker dan bij een overheidsorganisatie, maar ook bij een overheidsorganisatie zijn die verhalen heel goed te maken.

Begin bijvoorbeeld heel klein standaard een werkoverleg met een verhaal over hoe een klant de afgelopen periode door jouw werkzaamheden geholpen is. Maak grote gebeurtenissen zichtbaar door de personen die erbij betrokken zijn een gezicht te geven. Stap af van het voortdurend zenden van jouw boodschappen, maar stap over op delen. Zowel intern als extern. Voel wat er speelt; niet door het houden van kille onderzoeken maar door echt in de praktijk te kijken en te ervaren wat er speelt.

Hoe pak jij het aan?

Bij de organisatie waar ik werk gaan we er op heel korter termijn ook met storytelling aan de slag. Ik ben benieuwd. Als iemand er al ervaring mee heeft wil ik het graag weten: hoe hebben jullie het aangepakt, hoe waren de ervaringen etc? Laat het me weten!

Wil je reageren? Dat kan hier.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.