Social media 2012: co-creatie is het toverwoord (2)

intranetDe duidelijke rode draad door het hele #smc12 congres heen was co-creatie.

Stap af van het idee dat jij als fabrikant het beste weet wat goed voor de consument is; betrek die consument erbij, gebruik het kennispotentieel van die groep of zelfs een andere onderneming.

Stel je open voor je klanten; kom uit je ivoren toren, zie je klanten niet als lastige zeikerds, maar als mensen die jouw product kunnen verbeteren, en ja, dus ook je winst.

Nodig je doelgroep uit om te komen meepraten, laat ze zelf met ideeën komen en ja, beloon die ideeën ook. Goede voorbeelden hiervan zijn op een positieve manier Lego, en op een negatieve manier Kodak.

Kodak was ten tijde van de analoge fotografie een vooraanstaande onderneming. Toen de digitale  fotografie opkwam hebben ze zich veel te laat gerealiseerd dat de fotografiewereld fundamenteel veranderde, met als gevolg dat ze nu het faillissement hebben aangevraagd.

Lego werd, door de opkomst van online gaming vrijwel weggevaagd, niemand had nog interesse in Lego, en een faillissement dreigde. Maar zij hebben zichzelf opnieuw uitgevonden, betrekken de klant actief bij productontwikkleling; een gouden zet want de winstcijfers over 2011 stegen naar meer dan 750 miljoen dollar: groeicijfers van meer dan 10 %.

Mooie voorbeelden van co-creatie met andere bedrijven zijn te vinden bij KPN en bij  de totstandkoming van Earth Hour van het Wereld Natuurfonds.

KPN is zich steeds meer aan het omvormen van een afstandelijk bedrijf dat het zelf allemaal het beste wist, naar een bedrijf dat open staat voor anderen. In hun zoektocht naar manieren om zich van hun concurrenten te onderscheiden en hun klanten meer waar voor hun geld te bieden, hebben ze als extra lokker het zeer succesvolle Spotify in hun all-in-one pakketten opgenomen. Door het toevoegen van het product van een ander krijgt jouw product automatisch ook meer waarde.  probeer niet altijd zelf het wiel opnieuw uit te vinden.

Een nog mooie voorbeeld kwam tijdens de duo presentatie van het Wereld Natuur Fonds en Hyves. Tijdens de presentatie gaven ze een kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van Earth Hour; de awarenesscampagne om mensen in te laten zien dat ze allemaal hun steentje kunnen bijdragen aan een betere wereld.

Daarom vroegen ze Hyves om een onlinecampagne hiervoor op te zetten;  een van de acties was dat Hyvers hun Hyvesprofiel een uur lang op zwart konden zetten om zo te laten zien dat ze de Earth Hour campagne steunden. Vorig jaar was dat al een succes maar dit jaar moest de campagne nog groter worden; in plaats van dat ze het alleen bij hun eigen Hyves hielden, hebben ze ook verder gekeken en bedacht dat het effect van de campagne nog groter zou zijn als een soortgelijke campagne ook tegelijk op Facebook zou worden gevoerd. Daarom hebben ze naast een Hyvesontwerp ook een Facebookontwerp gemaakt.  Mede door deze co-creatie werd de campagne een groot succes.

De laatste presentatie van het congres was van Steven Van Belleghem. Hoe het komt weet ik niet, maar het lijkt wel of Belgische sprekers een bepaalde gave hebben om hun publiek helemaal mee te nemen in hun presentaties en ze tot aan het einde te weten te boeien. Bij twee andere congressen was er ook al een Belg als afsluiter, en dit keer dus weer.

Steven vertelde in een van begin tot einde boeiende presentatie hoe bedrijven zich zouden moeten opstellen: als een “conversation company”. Praat met je klanten, maar praat ook binnen je eigen bedrijf; je eigen werknemers zijn je beste ambassadeurs. Wees open in je bedrijf, stimuleer je werknemers in hun werk, laat ze hun kennis delen, snoer ze niet de mond. Geef ze de vrijheid om met ideeën te komen, en ook: wees authentiek als bedrijf, verdoe je tijd niet met het jaarlijks bedenken van nieuwe modieuze kernwaardes maar blijf bij je oorsprong.

Al met al weer een zeer nuttig congres, en het toeval wil dat conversatie , het centrale woord in de laatste presentatie, het hoofdthema is van een congres over interne communicatie waar ik over 14 dagen ben. Wordt vervolgd!

Één reactie Voeg uw reactie toe

Wil je reageren? Dat kan hier.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.