Bij de semi-overheidsorganisatie waar ik werk, ben ik nu sinds september bezig met social media bezig. Wat is er op dat gebied, wat kunnen we wel gebruiken en wat niet, en hoe kan ik het door de hele organisatie gedragen krijgen in plaats van dat het wordt gezien als “mijn speeltje”.
Na de “spielereifase” begin ik te merken dat er langzaam maar zeker steeds meer interesse komt, en nog beter, enthousiasme. Juist door het niet algemeen te houden maar afdeling voor afdeling samen te bekijken wat er al bereikt is en wat we met sociale media voor die afdeling kunnen betekenen komt er meer bereidheid is om er ook mee aan de slag te gaan.
We zijn zeker niet meteen all the way gegaan: Google+ en Facebook zijn voor ons in dit stadium nog niet echt van toegevoegde waarde, met LinkedIn zijn we nu bezig, maar vooral Twitter is voor ons zeer geschikt: een medium bij uitstek om ons als relatief kleine organisatie te profileren. Nu Twitter als nieuwsmogelijkheid erg aanslaat, zijn we nu ook bezig om Twitter voor veel meer dan alleen nieuwskanaal te gebruiken, en ook de webcare op poten te zetten.
Daarom kwam het symposium Webcare bij de overheid” zeer goed uit; vrijwel iedere (overheids)organisatie doet momenteel al wel “iets” met social media, maar hoe geef je er meerwaarde aan voor je organisatie?