Je ziet het de laatste tijd steeds vaker: bedrijven die opeens hun sociale kant zo benadrukken. Ansich natuurlijk niets verkeerds aan; hoe socialer hoe beter, maar van de manier waarop krijg ik een beetje een onbestemd gevoel. Koop vooral dat product want dan steun je ook nog eens een goed doel. Zijn ze niet sociaal bezig?
Zag vanochtend twee typische voorbeelden, waarbij ik het eerste geval aanzienlijk subtieler vond dan het tweede geval.
Van Cruesli naar schoolmaaltijd
Toen ik vanochtend mijn cruesli pakte, las ik op de doos, dat de fabrikant, Quaker in dit geval, per verkocht pak zorgt voor een schoolmaaltijd in Benin. Heel goed doel, maar waarom op deze manier? Waarom niet gewoon als bedrijf een flink bedrag storten, desnoods zet je op de pakken dat je het Wereld Voedselprogramma steunt, maar waarom consumenten soort van schuldgevoel aan te praten door te zeggen dat ze per pak voor zo’n maaltijd zorgen? Klinkt wellicht wat zuur, want las dat ze einde van het jaar 1.000.000 schoolmaaltijden beschikbaar stellen, en dat is zeker niet niets, maar toch.
Mutsengedoe
Bij de smoothie die ik pakte weer zo’n zelfde verhaal: dit keer gaat er verkocht flesje Innocent smoothie 20 cent naar het Ouderenfonds. En om het nog extra aan te kleden zat er ook nog eens een gebreid mutsje op het flesje…Ze hebben er een hele actiewebsite bij gemaakt, waarbij je wordt aangemoedigd zelf van die dingen te breien en ze op te sturen…. maar als je dan iets verder op die pagina leest, zie je toch wel iets aparts:
Zo blijkt, alhoewel ze in de hele maand november die speciale flesjes verkopen en ze vooral promoten om zelf van die mutsjes te breien en op te sturen, dat ze dit jaar niets meer met de nog binnengekomen mutsjes doen. Ze hebben er 90.000 laten breien en that’s it. Met andere woorden: die 18.00 euro (90.000 x 20 cent) stond al bij het begin van de maand waarin ze zouden worden verkocht vast.
Tuurlijk is ook hier al het geld dat naar het Ouderenfonds gaat welkom, maar ik heb toch sterk het gevoel dat het bedrag aan reclame etc. voor deze actie aanzienlijk meer is dan 18.000 euro. Als het ze dus echt om het Ouderenfonds was te doen, hadden ze wel zonder die actie een hoger bedrag zo aan het Ouderenfonds kunnen overmaken….
Tuurlijk kun je zeggen dat het een typisch geval van win/win is: Ouderenfonds extra geld en Innocene extra exposure en dus extra inkomsten, maar heb bij dit geval, nog veel sterker dan bij het eerste geval hier het gevoel dat het puur uit marketing technisch oogpunt is gedaan.
thanks, but no thanks
Op mijn werk was paar weken geleden een soortgelijk iets. Opeens lag er een kalender in onze postbakjes… bleek voor een of ander goed doel te zijn, en de organisatie waar we onder vallen had aan elke werknemer, toch al gauw een paar duizend, zo kalender gegeven.
Echt een totaal zinloze actie want ik heb niemand gezien die blij was met dat ding, en dus werden ze een voor een vrijwel direct in de papierbak gegooid.
Had gewoon als organisatie dat bedrag dat ze nu aan die kalenders hadden uitgegeven, zo aan dat goede doel overgemaakt. Was voor dat goede doel ook nog eens profijtelijker geweest, aangezien ze nu al die kosten voor die kalenders hebben moeten maken. Leuke gedachte, foute uitvoering.
I want gathering useful information, this post has got me even more info!
LikeLike